اکبر نصرالهی کاسمانی؛ فرزانه شریفی
چکیده
پس از حادثه 11 سپتامبر، موج گستردهای در رسانههای دنیا مبنی بر بازنمایی غیرواقعی از شرق و مسلمانان ایجاد شد. در این میان، بازیهای دیجیتال ازجمله رسانههایی بودند که همزمان با ورود به عصر جدیدِ بازنمایی، شرق را بهعنوان یک غیریت به مخاطبان در سراسر جهان معرفی کردند. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که شرق بهعنوان یک سوژه، چگونه ...
بیشتر
پس از حادثه 11 سپتامبر، موج گستردهای در رسانههای دنیا مبنی بر بازنمایی غیرواقعی از شرق و مسلمانان ایجاد شد. در این میان، بازیهای دیجیتال ازجمله رسانههایی بودند که همزمان با ورود به عصر جدیدِ بازنمایی، شرق را بهعنوان یک غیریت به مخاطبان در سراسر جهان معرفی کردند. سوال اصلی پژوهش حاضر این است که شرق بهعنوان یک سوژه، چگونه در رسانه بازی بازنمایی شده است؟ ازاینرو، به مطالعه مهمترین بازیهای بازنماییکننده شرق که مبتنی بر یک روایت واقعی از جنگهای دو دهه اخیر آمریکا در منطقه خاورمیانه بودهاند، پرداختیم تا نحوه بازنمایی شرق را در این بازی واکاوی نماییم. برای این منظور، بازیهای انتخابشده بهصورت پیوسته و به مدت 120 ساعت بازی شدند و از بازیها، فیلم ضبط شد. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی سه عنوان بازی از مجموعه بازیهای ندای وظیفه با عنوان «جنگاوری مدرن»، «جنگاوری مدرن 2» و «جنگاوری مدرن 3» تحلیل شدند و مهمترین ابعاد بازنمایی شرق به همراه ویژگیهای آن استخراج شد. ندای وظیفه با 1. سوءبازنمایی سیاسی-نظامی، 2. سوءبازنمایی فرهنگی، 3. سوءبازنمایی دینی (اسلامهراسی)، 4.سوءبازنمایی نژادی، 5. استیلای فرهنگی بر شرق و 6. استیلای سیاسی-نظامی بر شرق، به بازنمایی منفی از این سوژه پرداخته است.
هادی البرزی دعوتی؛ اکبر نصرالهی کاسمانی؛ علی اکبر فرهنگی
چکیده
در این مقاله با استفاده از روش دلفی و تحلیل نظرات مشارکتکنندگان در پژوهش از بین 30 روند اصلی در سه حوزه تغییرات فناوری، تغییرات مخاطب و تغییرات محتوای خبر عدم قطعیتهای کلیدی خبر در 5 سال آینده شناسایی شد. پس از انتخاب عوامل کلیدی با استفاده از نظرات مشارکتکنندگان پژوهش ماتریس اثرات متقابل برای این عدم قطعیتهای کلیدی ترسیم شد ...
بیشتر
در این مقاله با استفاده از روش دلفی و تحلیل نظرات مشارکتکنندگان در پژوهش از بین 30 روند اصلی در سه حوزه تغییرات فناوری، تغییرات مخاطب و تغییرات محتوای خبر عدم قطعیتهای کلیدی خبر در 5 سال آینده شناسایی شد. پس از انتخاب عوامل کلیدی با استفاده از نظرات مشارکتکنندگان پژوهش ماتریس اثرات متقابل برای این عدم قطعیتهای کلیدی ترسیم شد و در نهایت، در نرمافزار سناریو ویزارد با استفاده از تحلیل تکنیک، تأثیرات متقابل 64 سناریو شناسایی شد که از این بین 4 سناریو با سازگاری بالا تشخیص داده شدند. با توجه به ویژگیها، این سناریوها، با عناوین تسلط خبری، شکاف خبری، شوک خبری و تورم خبری نامگذاری شدند که با تحلیل شاخصهای بهدستآمده از نرمافزار، سناریور ویزارد، تسلط خبری بهعنوان سناریو مطلوب از بین سناریوهای قوی انتخاب شد. در این سناریو امکان پخش گسترده صوت و تصویر در فضای دیجیتال و آنالوگ باعث میشود که رسانه ملی با تهیه تفسیر و تحلیلهای متنوع و فراخبر، بر فضای خبری و جریانسازی رسانهای تسلط داشته باشد.